Sai cosa si faceva delle fronde d’ulivo benedette alla Festa delle Palme?

Domenica delle Palme 2014 a Civine - Fotografia di Cristina Lumini
Domenica delle Palme 2014 a Civine – Fotografia di Cristina Lumini

Le ulìe bènèdète a Le Palme e i tèmpurài

Chè sa ‘n fàa dè le ulìe bènèdète a Le Palme? ‘Na roba l’era sicüra: sa le cunsèrvàa töt l’an per püdì naga (‘ndaga) re a le stagiù e ai sò cambiamècc!
Dopo la funsiù dè la matina dè le Palme, perché alùra sa la faa la matìna, sa curìa a cà a la svèlta atènti a no sparnegàle tròp, col perìcol dè perdìn ‘na quach fòia, guai a noter s-cècc. Sa le mitìa tacàde vià a ‘n ciod, a gambe ‘n sö, amò ‘n dèl sò masulì. Pronte a esèr duprade al cambiamet dèl tep, col prim tèmpuràl. Se! L’era prope i-se! Ènfati, èl scopo dè le ulìe bènèdète l’era chèl dè duprale, prima chè riàes, co ‘l tèmpuràl, la tumpèsta: la disgràsia piö granda per i cioss chè na olta iera töcc cultiàcc a trape. Serèm dè la cunvinsiù chè brüzando le ulìe bènèdète èl de dè Le Palme sè püdìès ‘mpetrà la grasia dè rià a salvà töta la campagna dè Güsach, a pàrter dè le trape co magare za la bèla oa aanti o adiritüra pronta dè catà o zo dè le. La pègiùr tumpèsta l’era chèla dè Mas, co la campagna za bèla aanti e chè se la ‘gnìa no ghera piö niènt (nigot) dè fa. Se pesegàa töcc a catasà le ulìe bènèdète, tacàde al ciot, mia tote, ‘n po a la olta sa le dupràa, iera, ènfati, bune a pèr i tèmpurài chè ga sarès ‘gnit amò a pò a dopo. Èn dè l’era, sè prèparàa dèi stisù dèl föc è sa ga mitìa sura èn quach ramèi dè ulìa, chè ‘n dèl brüzà le fàa ‘n po dè föm chè nàa ‘n Ciel! Certo, ghera a pò i canù ‘nvèntacc cutra la tumpèsta per salvà i cioss, sérèm za ‘n di agn Cinquanta, ma töcc crèdièm è spèraèm piö tant èn dèl föm dè le ulìe bènèdète! Èl rèst ‘l ghera dè fal èl Padreterno, co la zonta dè le prèghiere dè töcc noter, a cumincià dè chèle dèi s-cècc e dèi gnari chè le nàa ‘n Ciel amò prima, pari a l’inocènsa dèl föm dè le ulìe dèl de dè le Palme.

I cultori gussaghesi della lingua dei nostri padri, nonni, bisnonni e trisavoli potranno obiettare sulla forma ed i modi ed anche sulla uniformità degli stessi tra la popolazione, ma chi può affermare che, allora quanto oggi, le espressioni in vernacolo fossero (siano) uguali a Civine, quanto a Navezze rispetto a quelle della Piazza con la Croce e Sale pensando, addirittura, di poterle uniformare a tutto il territorio gussaghese associandovi in unico stampo quelle delle contrade di Ronco, Piedeldosso e Casaglio?

A cura di Achille Giovanni Piardi

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